חדשות האתר
15/02/2009 16:23:00
ה. שטרן הסטוריה
תכשיטים
שעונים

הסטוריה

 

ה. שטרן: כוכבת בינלאומית

מאחורי המותג העולה עמד הנס שטרן, מהגר צעיר מגרמניה ו"קריוקה" בלבו.
בתחילת שנות ה-50 החלה חברת תכשיטים ברזילאית קטנה לקנות לעצמה שם בחוגים בינלאומיים. החברה, שייצרה תכשיטים מרהיבי עין ונקטה אסטרטגיית שיווק נועזת לזמנה, עמדה לחולל מהפכה בתעשיית התכשיטים המסורתית. מאחורי המותג העולה עמד הנס שטרן, מהגר צעיר מגרמניה ו"קריוקה" בלבו. סיפור ההצלחה הזה מתחיל שנים אחדות קודם לכן בשנת 1945, כשהנס שטרן בן ה-22 הקים בריו דה ז'נירו עסק קטן לסחר באבני חן.

במשך יותר מ-50 שנה ביססה חברת ה. שטרן את תדמיתה היוקרתית בברזיל ובמדינות אחרות. בשנת 1964, בעת שהנס התכונן להרחיב את עסקיו ולהתחיל לפעול גם בעברו האחר של האוקיינוס האטלנטי - באירופה ובמזרח התיכון, הכתירו השבועון 'טיים' בתואר "מלך היהלומים ואבני החן הצבעוניות, המסוגל לגלות את האישיות החבויה בתוך כל אבן יקרה". שנים חלפו מאז וכיום אין עוד צורך להציג את המותג שיצר. ה. שטרן הפכה למילה נרדפת ליופי ולטעם טוב - בניו יורק, פאריס, פרנקפורט, ריו, סאו פאולו, בתל-אביב או בכל מקום אחר בעולם.
כיום תופסת ה. שטרן מקום בולט בכתבות ובצילומים בכתבי העת הנחשבים ביותר בעולם בנושאי אופנה, ביניהם
Elle, Marie Claire, Vogue, Harper's Bazaar, W ו-In Style. פעמים רבות נראים התכשיטים של ה. שטרן כשהם מעטרים את צוואריהן ופרק כף ידן של ידועניות (סלבריטאיות) בינלאומיות. האם יכול להיות משהו המתאים יותר ליצרן התכשיטים שפירוש שם משפחתו בגרמנית הוא כוכב?

כרייה

אבני החן הצבעוניות של ברזיל - אבני האקוומרין, אבני האמתיסט, אבני הטופז, אבני הציטרין ואבני הטורמלין -מוכרות ומוערכות כל כך כיום בעיקר הודות להנס.
אבני החן הצבעוניות של ברזיל - אבני האקוומרין, אבני האמתיסט, אבני הטופז, אבני הציטרין ואבני הטורמלין - מוכרות ומוערכות כל כך כיום בעיקר הודות להנס. עד לפני כמה עשרות שנים התעניינו התכשיטנים רק באבנים הצבעוניות שהוערכו ונחשבו באותה עת: אבני אמרלד, אבני רובי ואבני ספיר.
מייסדה של ה. שטרן, שהוקסם מיופיין של האבנים שמצא בברזיל, החליט להקים לעצמו עסק המבוסס על הנישה הפחות מוכרת הזאת. ב-1945 מכר הנס שטרן את הנכס היקר ביותר שהיה לו, אקורדיון 'הוהנר' שהיה המזכרת היחידה שהביא עמו כשעזב את גרמניה, מולדתו, ב-1939 ממש לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. בעזרת 200 הדולר שהכניסה לו המכירה ובתוספת הלוואה קטנה מהבנק הוא פתח חנות והחל בהגשמת תוכניתו השאפתנית: הוא רצה שהמדינה שנודעה בעולם הודות לסמבה ולכדורגל תתפרסם גם בזכות אבני החן הצבעוניות.
הוא השקיע באיכות וב-1949 הביא לעולם את תעודת האחריות הבינלאומית המעידה על ערכם של התכשיטים. הוא פתח במסע פרסום נמרץ לקידום המותג שלו בקרב תיירים המבקרים בברזיל. ב-1949 נפתחה החנות הראשונה של ה. שטרן בנמל ריו דה ז'נירו שאליו הגיעו ספינות הטיולים הבינלאומיות. זמן קצר לאחר מכן פתח הנס חנות שנייה, במלון
Quitandinhaבפטרופוליס, שהייתה אז עיר קיט מפורסמת. בעקבותיהן נפתחו עד מהרה חנויות אחרות בנמלי תעופה שנבנו זה מקרוב בריו ובערים אחרות.
בה בעת הזמין הנס צורפים ומומחים לאבנים טובות כדי שיסייעו לו להקים סדנאות משלו ולהרחיב את יכולות הייצור למוצרים מוגמרים.

התרחבות

החברה שהחלה את דרכה עם הנס ועוד עובד אחד מעסיקה כיום כמעט 3,000 עובדים. נכסיה החשובים ביותר הם האוּמנים, המעניקים חיים לתכשיטים.
החדשנות הייתה הקטר שהוביל את הצמיחה וההתרחבות של ה. שטרן ברחבי העולם, תחילה באמריקה הלטינית ולאחר מכן בארה"ב, באירופה ובמזרח התיכון. כיום מונה ה. שטרן 160 חנויות ב-12 מדינות.
החברה שהחלה את דרכה עם הנס ועוד עובד אחד מעסיקה כיום כמעט 3,000 עובדים. נכסיה החשובים ביותר הם האומנים המעניקים חיים לתכשיטים. מטה החברה, המשתרע על יותר מ-3,800 מ"ר בבניין רב קומות מודרני, שוכן משנת 1983 באיפנמה, רובע האופנה של ריו. הבניין של ה. שטרן הוא המבנה הגדול ביותר בעולם שהוקם כדי לייצר תכשיטים ולסחור בתכשיטים. בקומפלקס שוכנים גם משרדים, סדנאות, חנויות מזכרות, גלריות, מוזיאון ואולם תצוגה, כש-1,000 מ"ר משטחו מיועדים למכירת תכשיטים ושעונים איכותיים. בקומפלקס, שהיה לאחד ממוקדי המשיכה המפורסמים לתיירים בריו, מבקרים 10,000 איש מדי חודש.

 

חלוציות

הפעולה הראשונה והבולטת ביותר הייתה הפעלת ה"סיור המודרך" בסדנאות, סיור שאיפשר ללקוחות לראות את כל שלבי התהליך העדין והארוך של ייצור התכשיטים.
בשנות ה-50 נקטה חברת התכשיטים מספר פעולות חדשניות שנועדו למשוך לקוחות זרים. הראשונה והבולטת ביותר הייתה הפעלת "הסיור המודרך" בסדנאות, סיור שאיפשר ללקוחות לראות את כל שלבי התהליך העדין והארוך של ייצור התכשיטים. כמו כן נפתח מוזיאון המציג גבישים ואבני חן גולמיות. כיום מוצג במוזיאון האוסף הפרטי של הנס, הכולל אבני טורמלין מלוטשים ביותר מ-1,000 גוונים שונים וכן מינרלים נדירים רבים אחרים.

ב-1958 הייתה ה. שטרן יצרנית התכשיטים הראשונה באמריקה הלטינית שהקימה מעבדה גמולוגית משלה כדי לבחון ולסווג אבנים יקרות ומתכות ולבחון חומרי גלם חדשים. כיום מצוידת המעבדה של ה. שטרן בטכנולוגיה המתקדמת ביותר, והיא פועלת על פי הדרישות המחמירות ביותר של המכון הגמולוגי של אמריקה, ה-GIA, המכון הקובע את תקני האיכות לכל יצרני התכשיטים הבינלאומיים הגדולים.

 

התחדשות

בשנת 1995, שנת יובל ה-50 של החברה, השיקה ה. שטרן תוכנית מקיפה ושאפתנית לשינוי פני החברה - מבפנים ומבחוץ.
ה. שטרן קובעת מגמות בענף משנת 1959. באותה שנה ארגנה החברה תצוגת אופנה של תכשיטים בברזיל, הראשונה שהתקיימה שם מעולם. ב-1961 הייתה ה. שטרן יצרנית התכשיטים היחידה מאמריקה הלטינית שהשתתפה בתערוכה הבינלאומית לתכשיטים מודרניים שהתקיימה בחסות מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון. במשך עשרות שנים קיבלה ה. שטרן פרסים רבים וציונים לשבח שהבליטו את הכישרון והיצירתיות של המעצבים והאומנים המייצרים את תכשיטי החברה.
בשנות ה-80 זכתה החברה להצלחה גדולה עם הקולקציות בחתימתם של קתרין דנב, שגילמה דמות בלתי נשכחת בסרט "
Belle de Jour" וכיכבה ברבים מסרטיו האחרים של בונואל ושל האמן האיטלקי-ברזילאי, רוברטו מוריקוני. ה. שטרן הייתה יצרנית התכשיטים הברזילאית הראשונה שהשיקה קולקציות שנוצרו בהשראתן של דמויות ידועות שם, דבר שהעניק לחברה בּוֹלטוּת עצומה באמצעי התקשורת המודפסים והאלקטרוניים. שתי הקולקציות הנזכרות לעיל היו הסנוניות שבישרו את הופעתו של מושג חדש לחלוטין שיזכה לפרסום כלל-עולמי רק עשר שנים לאחר מכן: תכשיטי מעצבים.
בשנת 1995, שנת יובל ה-50 של החברה, השיקה ה. שטרן תוכנית מקיפה ושאפתנית לשינוי פני החברה - מבפנים ומבחוץ. במטרה לשמור על מעמדה כחלוצה בענף, מעמד שהיה בעבר סימנה המסחרי, שבה החברה והתמקדה בעתיד. רוברטו שטרן, בנו הבכור של הנס, נטל לידיו, בסיועו של אביו, את הניהול היצירתי של החברה. הוא ראה לנגד עיניו חזון עסקי חדש, ובסיועם של אחיו החל במימושו.

 

עיצוב

השוק השתנה. הגלובליזציה סחפה את העולם וצרכנים מכל קצות תבל רצו את אותו הדבר: סגנון.
חזונו של רוברטו היה להבטיח שתכשיטים יזכו להערכה גבוהה יותר הודות לעיצובם, מאשר בשל גודלן או צורתן של אבני החן המשובצות בהם. השוק השתנה. הגלובליזציה סחפה את העולם וצרכנים מכל קצות תבל רצו את אותו הדבר: סגנון.
צו האופנה היה יצירתיות, פשטות וקווים ישרים ומהודרים. זמנה של הראוותנות חלף עבר. על חברת ה. שטרן היה להמשיך להוביל בחוד החנית ולצפות את המגמות, האופנות וההתנהגות. וזה בדיוק מה שעשתה.
בשנים שחלפו מאז יובל ה-50 השיקה החברה קולקציות שנוצרו בהשראת האמנויות, האדריכלות, המוסיקה והאופנה. היא יצרה מסעות פרסום וקטלוגים נועזים, שהוצגו במוזיאונים ובגלריות לאמנות. החברה שינתה אפילו את מראה החנויות שלה ועיצבה אותן מחדש בקווים נקיים ומודרניים. ה. שטרן לבשה מראה צעיר יותר, אך בה בעת הוסיפה לכבד ולשמר את שורשיה. החברה הפיחה רוח חדשה בנוסחת ההצלחה שלה וכיום היא מוסיפה להיות חברה בעלת מוניטין בינלאומיים.